Jeseň na Čebrati a trochu mrazivá odvrátená strana

1.október vyšiel na krásnu slnečnú nedeľu a my sme ho privítali vo veľkom štýle – výstupom na Čebrať. Tento vrch sa nachádza vo Veľkej Fatre s výhľadom na Ružomberok, a už ani nerátam koľkokrát som tu bola. Je to naozaj pekná trasa a fyzicky asi stredne náročná.

Východiskovým bodom môže byť zastávka Likavka rázcestie a asi za 50 m uvidíte odbočku doľava na ulicu S. Nemčeka. Ide sa po nej hore až na malú čistinku, tam pokračujeme už vľavo po červenej značke. Ani neviem ako dlho nám ten výstup trval, ideme si vždy svojim “fotografickým” tempom 😀 Na začiatku sa dá vidieť takýto výhľad na Choč, hrad Likavu a stavbu novej diaľnice…

DSCN3645 (2)DSCN3652

Po ceste si stále užívam to množstvo rôznych druhov rastlín a pestrých jesenných farieb ešte znásobených októbrovým slnkom. Pridávam sem ale aj tieto “pekné” bobuľky, ktoré si dobre zapamätajte a ani sa ich nedotýkajte! Je to ľuľkovec zlomocný, smrteľne jedovatý…

DSCN3670DSCN3672 (2)DSCN3651DSCN3674 (3)

Tá najťažšia časť sa prekonáva hneď na začiatku, čo je fajn, lebo potom si už môžme užívať mierne serpentíny a vôňu lesa, ktorá mi tak chýbala. Presne tu vypínam a nevnímam čas. Najlepší oddych!

DSCN3682DSCN3660DSCN3696DSCN3699DSCN3685

Tesne pod vrcholom je naša obľúbená časť – odhalená južná strana bez stromov, kvôli požiaru z minulosti, a “vďaka” tomu je tu ideálne miesto nabrať energiu zo slnka. Vždy sa tu na chvíľku zastavíme…

Prichádzame na vrchol Predný Čebrať (945 m.n.m.), gratulujeme si k výstupu a užívame si výhľady na Ružomberok ako na dlani. Je to tu ako za odmenu – krásne, teplo, slnečno, farebne…

DSCN3703 (2)DSCN3710DSCN3705

Neboli sme tu ale sami. Dali sme sa do reči s párom starších turistov a mne doslova padla sánka, keď sme zistili, že sú z Kalifornie.

My tu doma snívame o ich národných parkoch a West Coast, a zrazu stretneme kus vzdialenej Kalifornie tu na Prednom Čebrati.

Doslova som to tak cítila a bolo to dojímavé stretnutie s milými ľuďmi… Skúste to. Ponúknuť čokoládu, prihovoriť sa, venovať úsmev cudzím ľuďom, niekedy môžme stretnúť naozaj zaujímavé príbehy a pár slov môže zlepšiť deň, na oboch stranách. A to už za to stojí, nie? 🙂

NIK_6104 (2)

Tu ale náš výlet nekončí. Plní energie sme sa rozhodli pokračovať ešte na druhý vyšší vrchol – Zadný Čebrať (1054 m.n.m.). Tento bod je v lese medzi stromami, takže tu nie je žiadny výhľad a trasa je divoká, bez značiek, so spadnutými stromami. Tak kvôli čomu sme šli ďalej? Asi kvôli atmosfére. Keď som tam bola prvý krát, mala som z neho silný a zvláštny zážitok. Asi to nebola náhoda, pretože aj tentokrát to bolo rovnako…

Už po chvíli sa les začína meniť. Je hustejší, stromy sú vyššie a keďže smerujeme viac na severozápad, začína ubúdať aj slnka, a tak je tu chladnejšie.

DSCN3728 (2)DSCN3741DSCN3725

Prekonávame asi najstrmšiu časť, ale dá sa to zvládnuť, chvíľu si ešte užívame slnečné lúče, predtým ako vojdeme znova do lesa…

NIK_6115 (2)

Po ľavej strane chodníka je zvláštna tmavá roklina, akoby sa tu niečo prepadlo. Vytvára sa tu dosť silný svetelný kontrast, ktorý sa mi proste nedá odfotiť. Z tejto časti celkovo trochu behá mráz po chrbte. Možno z toho chladu alebo zo zvláštneho ticha, ktoré je všade naokolo.

Zadný Čebrať je poriadna divočina, ktorá má v sebe asi nejaký priestorový rozmer navyše. Inak si to neviem vysvetliť. Ten rozmer sa nám ešte nikdy nepodarilo odfotiť, jednoducho nedokážeme toto miesto dostať do objektívu. Možno len našu vrcholovú fotku… 😀

Oco má na toto miesto jednu nepodloženú teóriu. Má nejaké tušenie, že to miesto bolo v minulosti niečím výnimočné alebo sa tu niečo stalo. Žeby staré pohrebisko? Ktovie…

Vraciame sa po tej istej trase cez Predný Čebrať až dole na lúčku, kde sa zvalíme do trávy a pozeráme na Čebrať zdola. Oco tu vyslovil motto dňa:

“Stále som mal pocit, akoby som tam hore niečo zabudol a už som na to prišiel. Starosti!”

Tak to je ten dobrý prípad 🙂

NIK_6132

Keďže sme nechceli ku starkej prísť s prázdnou, nazbierali sme tú najkrajšiu jesennú kyticu plnú radosti!

Čebrať má naozaj dve strany. Tú slnečnú a tú odvrátenú. Bol to ale skvelý výlet v krásnej farebnej jeseni a ak počasie dopraje, budem sa tešiť na tie ďalšie.

Ak máte svoje obľúbené miesta na Slovensku, určite mi napíšte nejaké tipy!

A prajem vám peknú nedeľu!